woensdag 9 oktober 2013

Zoektocht van de AIVD naar informanten



Op maandag 3 juni, een mooie zomerdag, was ik onderweg naar huis vanaf school. Toen ik naar de parkeerplaats liep om met mijn auto naar huis te rijden keek ik op mijn telefoon: 1 gemiste oproep. Dit van een voor mij onbekend nummer. Ik belde terug, echter kreeg ik geen gehoor. Enkele minuten later werd ik weer (terug)gebeld, door het zelfde nummer en ik nam niks vermoedend op: “Ja hallo?”. Een man met een Haags accent aan de andere kant van de lijn. Een man die mij gevonden had via internet.

Voor het gemak noem ik de man in dit verhaal: Pieter.

Het gesprek verliep normaal, Pieter wilde een afspraak met mij maken om het te hebben over: “Web beveiliging en dat soort dingen....”. Prima dacht ik, een zakelijke afspraak over beveiliging van websites, dat is mijn ding. Aangezien Pieter het geen probleem vond om 2 uur te rijden voor de afspraak spraken we af bij een lounge/koffiebar in mijn woonplaats.

Enkele dagen later begon ik met de voorbereiding van het gesprek. Uiteraard had ik enkele websites ontworpen- en gebouwd maar weinig ervaring met legale penetratietesten. Vandaar dat ik een 'collega', genaamd  Edwin, om hulp vroeg. Achteraf gezien was dit allemaal verspilde tijd.

Nadat ik de voorbereidingen voor het gesprek had getroffen restte mij eigenlijk nog maar een belangrijk ding in mijn ogen. Dit was het (op)zoeken van de Haagse man, om zo te kijken met wie- en welk bedrijf ik te maken zou gaan krijgen. Tot mijn verbazing was er eigenlijk niks opmerkelijks te vinden.  Tot op dit moment had ik nog geen enkel vermoeden met wie (of wat) ik te maken zou gaan krijgen.

De dagen verstreken en toen was het dan zover; woensdag ochtend om 11:00 uur bij de betreffende lounge/koffiebar in mijn woonplaats. Ik arriveerde met mijn auto en was 10 minuten te vroeg. Ik bleef netjes  in mijn auto wachten en enkele minuten later zag ik een oude man die stond te telefoneren. Op dat moment ging mijn telefoon over. Het was Pieter.

Ik ben naar Pieter gelopen en we hebben elkaar de hand geschud en namen plaats buiten op het terras.
De eerste vraag was natuurlijk wie deze Pieter was. Voor welk bedrijf werkte hij? Hij vroeg mij: “Waar denk je dat ik van ben?” Op dat moment kreeg ik een vervelend onderbuik gevoel, ik wilde antwoorden met: “Ehh, bent u van de krant?”. Daarop zei ik dat ik geen idee had van welk bedrijf hij zou moeten zijn. Pieter antwoordde met: “Ik ben van de AIVD”. Pieter maakte zijn tas open, die voor hem op tafel lag, waaruit hij zijn pasjes haalde. Een pasje van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en een AIVD-toegangspas (dacht ik).

Daar zat ik dan, tegenover een medewerker van de AIVD. Voor mij was dit een verrassing. Ik probeerde het gesprek te vervolgen met de vragen waarom hij mij wilde spreken en uiteraard waarover. Het eerste wat in mijn op kwam was de zaak omtrent Sven Olaf Kamphuis, die kort daarvoor gearresteerd was in Spanje voor “de grootste aanval in de geschiedenis van het internet”.

De beste man wilde het hebben over mijn visie op de aanvallen van vitale systemen (DigiD/banken) des tijds. Ik heb Pieter verteld hoe ik erover dacht, dat het wellicht een afleidingsmanoeuvre zou kunnen zijn voor een hack of iets dergelijks. Hier hebben we een hele tijd over zitten praten.

Pieter deed alsof hij maar weinig verstand had van het hele gebeuren, hij merkte op een boek te hebben gelezen over computer begrippen zodat hij alles een beetje kon volgen. Uiteraard is dit natuurlijk wel opmerkelijk, want waarom zou de AIVD iemand sturen die totaal NIKS van computers af weet? Waarom zou de AIVD uitgerekend Pieter langs sturen om met mij, een IT'er, te praten?

Na nog een aantal keer te hebben gevraagd aan Pieter hoe hij mij echt gevonden had zei hij dat hij zag dat ik het op Twitter vaak op had genomen voor Sven Olaf Kamphuis. Sven, die inmiddels uitgeleverd was aan Nederland. Interessant.

Pieter heb ik uitgelegd in het gesprek dat Sven naar mijn weten NIKS met de DDoS aanvallen te maken zou hebben. Dat deze Spamhaus-aanvallen een actie van een paar gekke Russen, Chinezen en mensen uit Engeland zou moeten zijn en dat Sven hier niks aan kon doen.

Zover ik wist had Stophaus, een groep mensen tegen Spamhaus, enkele leden die via een niet-legale manier hun 'probleem' met Spamhaus op wilden lossen oplossen door DDoS aanvallen uit te voeren. Klaarblijkelijk heb ik met deze mensen gechat. Mensen die nu natuurlijk veelal van het internet verdwenen zijn.

Pieter heeft mij dus (deels?) benaderd door mijn connectie met deze mensen en door mijn connectie met Sven, dit getuige het feit dat Sven de vraag kreeg van THTC/Fox-IT of hij “Goo” kende. Verder natuurlijk totaal irrelevant omdat ik hier niks mee te maken heb. Maar wat moest ik hier dan WEL van denken? Geen idee.

Ik heb Pieter meerdere malen doorverwezen naar personen als Ronald Prins of ex-boefje Rickey Gevers, die ook veel over cybercrime weten. Dat beweren ze althans (knipoog), maar helaas, Pieter wilde iemand hebben die in zijn ogen toch wat meer over het wereldje zou weten. Het wereldje van kwaadwillende hackers.

Het gesprek verliep na enige tijd nogal moeizaam omdat ik verder niet veel wist te vertellen. Hierop  stuurde Pieter het gesprek richting het einde en wilde graag nog een vervolg afspraak maken. Een vervolg afspraak om mijn visie over wat andere onderwerpen aan te horen. Dit eventueel tegen betaling. Eh ok? Volgens Pieter was tijd immers geld en heeft de AIVD daar (ik citeer): “Wij hebben daar een budget voor”. Ik vertelde Pieter dat ik er nog over na zou gaan denken, dit omdat ik op dat moment nogal verbaasd was dat ze mij als een soort informant wilden hebben. Nam mijn laatste slok Spa blauw en liep maar richting mijn auto om naar huis te gaan.

Een week later heb ik de AIVD opgebeld om te kijken of er wel ene Pieter werkt. Dit was het geval en ik werd doorverbonden. Telefonisch heb ik Pieter kenbaar gemaakt dat ik geen behoefte heb om informantje te gaan zitten spelen en dat ik nog altijd vind dat ze beter bij de ECHTE cybercrime deskundigen zoals Ronald Prins- en Rickey Gevers aan kunnen kloppen voor de nodige informatie/visie op bepaalde (cruciale) zaken.

Er verstreken vervolgens een maand- of anderhalf maand tot ik toch weer werd gebeld door Pieter. Pieter, die mij opnieuw probeerde mij over te halen en ik bedankte weer. Wellicht had ik nog interesse een afspraak te maken over waarom ik geen informant wilde zijn? Nou, nee. Ik heb Pieter zijn aanbod vriendelijk afgeslagen. Hierop wenste de AIVD'er mij veel succes in de toekomst en zei op een vervelende toon dat we elkaar wellicht nog wel een keer eens tegen zouden komen. Nou Pieter, ik wens  jou ook veel succes toe.

“Goo”


5 opmerkingen:

  1. /offtopic: Jij kan echt niet voetballen hè, Pietertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ricky "huur ex-cybercrimenelen in" Gevers? Ik moet altijd lachen als ik dat hoor; ja vooral de mensen inhuren die gearresteerd en veroordeeld zijn, er zijn tenslotte niet genoeg professionals die niet tegen de lamp zijn gelopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze hoeven niet perse naar Rickey Gevers te gaan, die kwam eigenlijk even snel in mij op. Er zijn inderdaad zat professionals te vinden die geen strafblad hebben en ook nog eens willen helpen.

    Groet,
    Goo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. AIVD probeert in dit soort gevallen misbruik te maken van de burger zijn/haar rechten en kunnen, omdat de AIVD bijna geen rechten heeft

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat weet Ronald Prins nou van hacken of spionnen?

    BeantwoordenVerwijderen